1. Opanowany pracownik
W zespole deweloperskim niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w której powstały problem wymaga natychmiastowej uwagi i szybkiego rozwiązania. Na stand-upie panuje tumult, kilka osób mówi na raz, proponując, jakie akcje należy podjąć.
Środowisko testowe nie działa, a zbliżający się deadline potęguję nerwowość. Kto z nas chociaż raz nie miał do czynienia z podobnymi okolicznościami?
W takiej sytuacji niezastąpiony będzie opanowany Scrum Master - który zmoderuje dyskusję, pomoże zespołowi konkretnie zdefiniować problem i określić kroki prowadzące do jego rozwiązania.
Zachowanie spokoju i zdrowego rozsądku w sytuacji podbramkowej - to umiejętność, którą nabywa się z doświadczeniem. To cecha, którą posiada niewiele osób - ale dzięki niej zespół wie, że w trudnych okolicznościach będzie miał oparcie w swoim Scrum Masterze.
emagine
'2. Służebny przywódca
Według literatury traktującej o Scrumie, wśród cech opisujących Scrum Mastera, jedną z najczęściej wspominanych jest to, że powinien być służebnym przywódcą.
Pięknie powiedziane, ale co to właściwie znaczy?
Służebny przywódca przyniesie każdemu kawę, a zaraz potem charyzmatycznie poprowadzi sprint planning?
Nie do końca - aczkolwiek zespół zapewne nie miałby nic przeciwko.
A na poważnie - w służebności przywództwa chodzi przede wszystkim o pomaganie ludziom w osiągnięciu celu. Pamiętajmy, że w zespołach deweloperskich opartych o Scrum, hierarchia – jako taka – nie istnieje. Stąd też termin servant leader tłumaczony jest jako służebny przywódca, a nie przełożony. Nie chodzi tu więc o wydawanie rozkazów, a wskazywanie drogi, nakierowanie na odpowiedni tor myślenia i zachęcenie do podjęcia określonych kroków.
Scrum Master, który inspiruje do działania swoją postawą, będzie miał o wiele lepszy wpływ na dynamikę pracy zespołu.
Czytaj także: Wzmocnienie pozycji poprzez przywództwo służebne
3. Coach
A jak to jest z tą służebnością - czy rzeczywiście chodzi o wykonanie poleceń zespołu?
O Scrum Masterach mówi się (z przymrużeniem oka), ze nie przyniosą Ci kawy, ale powiedzą, gdzie jest ekspres i instrukcja wymiany tacki na fusy. Scrum Master nie powinien usługiwać, a służyć - poradą, wsparciem i doświadczeniem. Innymi słowy, powinien wcielać się w role coacha.
Trzeba przyznać, że ten termin jest często błędnie rozumiany – coacha odbiera się jako osobę, która udziela rad i motywuje do cięższej pracy, posiłkując się często inspirującymi cytatami. Tymczasem coaching to proces, który pomaga człowiekowi odkryć i wdrożyć rozwiązanie zgodne z jego wartościami i przekonaniami (a nie zmianę tych przekonań).
Dobry Scrum Master prowokuje do kreatywnego szukania rozwiązań, przede wszystkim słuchając i obserwując, a następnie zadając pytania. Musi posiadać umiejętność zadawania pytań w ten sposób, żeby nie było w nich tonu pouczającego – wychodząc z założenia, że ludzie w zespole sami znają już najlepsze rozwiązanie – muszą tylko do niego dojść.