Article

Header2.jpg

Category: Expertise strategy

Poradnik dla specjalistów IT: W jaki sposób odciążyć umysł w pracy

Kamil Naja, Programista Front-end emagine, 26/09/2023

Od kilku lat interesuję się wydajnością pracy i w tym artykule chciałbym przedstawić najważniejsze metody, które wg mnie pozwolą pracować łatwiej i wydajniej w środowisku IT.

Szacuje się, że człowiek potrafi pracować w skupieniu jedynie przez około 3 - 4 godziny dziennie, a dalsza praca powoduje spadek wydajności oraz mniejszą skuteczność wykonywanych działań. Jedna osoba potrafi idealnie zorganizować sobie stanowisko i środowisko pracy, inna zaś, z powodów które przedstawię dalej, będzie przysłowiowo potykała się o własne nogi. Najlepiej jest więc poświęcić czas na naukę pewnych nawyków, aby pracować wydajnie a tym samym zdobywać coraz to lepsze projekty, rozwijać karierę i samodoskonalić się w zawodzie.

Sprawdź, jak maksymalnie wykorzystać czas skupienia. A jeśli masz inne pomysły na usprawnienie pracy, napisz o tym na [email protected].

 

Zapomnij o tym, co jest potrzebne:

Ciągłe przypominanie sobie rzeczy jest obciążające mentalnie. Uczestnik standardowego projektu informatycznego musi pamiętać o:

 

  1. hasłach
  2. różnych środowiskach, linkach prowadzących do narzędzi CI
  3. wymaganiach użytkownika
  4. różnych informacjach przekazywanych od współpracowników
  5. terminach, na przykład dotyczących odnowienia certyfikatów

 

Aby odciążyć umysł, należy zastosować odpowiednie narzędzia do zapisania sobie tych rzeczy.

Hasła można trzymać w managerze haseł, takim jak na przykład:

Keepass

który zadba o szyfrowanie.

Listę środowisk i związanych z nimi linków można rozpisać sobie w formie pliku tekstowego, notatki w One Note / Evernote, albo (moja preferowana opcja), w formie mapy myśli. Klikanie w linki przedstawione w wizualnej formie jest znacznie prostsze, niż zaglądanie za każdym razem do folderu zakładek. Przeszukiwanie bałaganu jest stresujące i męczące.

Wymagania dotyczące projektu, różne procedury i przydatne informacje można spisać w formie współdzielonego dokumentu, na przykład przechowywanego w systemie Confluence.

Ważne terminy najlepiej będzie zanotować w miejscu, do którego często zaglądamy. Dla mnie takim kalendarzem jest ten powiązany z firmowym chatem, np wbudowany w system Microsoft Teams.

Ta wiedza wydaje się banalna, ale byłem świadkiem wielu sytuacji, w których całe systemy przestawały działać przez prosty błąd człowieka związany z nieodnowieniem certyfikatu.

Informacje przekazane nam przez współpracowników i związane z jakimiś zadaniami warto przechowywać od razu w formie zadania. Aplikacja Jira pozwala na dodawanie komentarzy, które przydadzą się w późniejszych pracach nad projektem.

Notatki mają sens tylko wtedy, kiedy regularnie do nich zaglądasz. Moim sekretnym sposobem na zapamiętanie rzeczy związanych z projektem jest używanie:

spaced repetition

czyli tworzenie karteczek w aplikacji Anki. Wrzucam tam na przykład błędy i problemy z jakimi się spotkałem, albo nowe rzeczy których nauczyłem się podczas pracy.


 

Jeśli chcesz poznać więcej informacji na temat przechowywania notatek w komputerze, polecam Ci książkę "Getting Things Done" Davida Allena. 

Kamil Naja

Body2-1.jpg

Przesyłaj rzeczy w formie łatwej do udostępnienia: 

Dwie najważniejsze rzeczy przesyłane w projektach to:

 

  1. numery zadań z Jiry
  2. numery weryfikacyjne albo loginy użytkowników, wykorzystywane do logowania w różnych środowiskach IT.

Załóżmy teraz, że kolega wysyła Ci numer Jiry, o którą chce zapytać, po prostu jako tekst. W takiej sytuacji, musisz:

 

  1. wejść do systemu
  2. wyszukać jakiś dowolne zadanie
  3. wejść w zadanie
  4. zastąpić jego nazwę w URL nazwą przesłaną przez kolegę (jest to szybsze niż szukanie za pomocą wbudowanego mechanizmu Jiry) i ponownie rozpocząć wyszukiwanie

 

Bardzo proste zadanie odnalezienia taska, składa się z 5 kroków. Przesłanie linka do zadania trwa nawet krócej niż nazwy (wystarczy skopiować URL), a od osoby która go dostanie, wymaga jedynie wklejenia zawartości do przeglądarki.

Jeśli tester zauważy błąd, który może zależeć od specyficznego użytkownika i jedynie zamieści screenshot w zadaniu, odtworzenie buga przez programistę wymaga następujących kroków:

 

  1. Wejścia na dany ekran
  2. Spróbowanie odtworzenia błędu na kilku danych różnych użytkowników
  3. Po nieudanej próbie odtworzenia, programista kontaktuje się z testerem, który przesyła właściwy login użytkownika.

 

Sytuacja może wyglądać nieco lepiej, gdy dane użytkownika są widoczne na zrzucie ekranu z błędem. Wtedy programista musi mozolnie przepisać je do systemu (zapewne myląc się po drodze), co również nie ułatwia sprawy. Ktoś sprytny może skorzystać z systemu OCR.

Dążę do tego, że dużym ułatwieniem sobie życia jest tworzenie zadań z wszystkimi danymi koniecznymi do odtworzenia danego błędu w formie gotowej do użycia, czyli możliwej do skopiowania.

Twórz listy zadań:

W pracy używamy zwykle Jiry lub innego programu do wysokopoziomowego zarządzania zadaniami. Każde zadanie składa się jednak z kilku faz. Przykładowo dla zadania front-endowego, jest to:

 

  1. utworzenie brancha w GIT
  2. stworzenie implementacji
  3. wgranie zmian na środowisko IT
  4. przesunięcie zadania w systemie na odpowiedni status
  5. powiadomienie testera o zmianach

 

Te kroki zwykle nie są opisane w systemie do zadań. Często zdarza się nam pracować wielotorowo, przykładowo, podczas kroku tworzenia implementacji dostajemy informację od testera, że nasze rozwiązanie poprzedniego zadania nie działa. W takiej sytuacji łatwo jest stracić panowanie nad naszymi procesami.

Moim zdaniem dobrze jest mieć pod ręką dodatkowe narzędzie - listę zadań, w której będziemy trzymali zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe zadania. Zadania mogą być dowolnie tagowane, warto też przypisywać im priorytety. Ponieważ nie są one powiązane z systemem zadań używanym w projekcie, możesz nimi swobodnie zarządzać i zmieniać tak, jak Ci odpowiada.

Wybierając narzędzie tego typu, warto kierować się prostotą i dobrym UX. Gorąco polecam aplikację:

pomodoro tracker

nawet, jeśli nie używasz techniki Pomodoro. Dobrym rozwiązaniem jest też:

todo.txt.

kamil-naja-blog

Drugim typem list są zadania, które zawsze mają taki sam przebieg. Przykładowo, jeśli wykonujesz deploy z konsoli, możesz zapisać sobie jego pojedyncze kroki w formie tekstowej i wykonywać je jeden po drugim. Jeśli coś w procesie deploy'u się zmieni, zmieniasz to najpierw w Twojej liście. Dzięki takiej pracy masz pewność, że wykonujesz rzeczy w poprawnej kolejności i o niczym nie zapomnisz. Wszystkie powtarzalne rzeczy zapisuję sobie w jednym miejscu, co znacznie odciąża mój umysł.

 


 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia list zadań, zapraszam do lektury książek:

 

  • "Zjedz tę żabę" - Brian Tracy
  • "Potęga checklisty" - Atul Gawande

Kamil Naja

Poznaj wszystkie możliwości narzędzi, których używasz:

Pisząc ten tekst tworzyłem nagłówki. Google Docs posiada świetną funkcję, jeśli wpiszesz przed znakiem umieszczonym w nowej linii pojedynczy znak #, utworzy nagłówek pierwszego rzędu, jeśli podwójny, drugiego i tak dalej. Początkujący programista, gdy chce skasować wiersz, mozolnie zaznacza go myszką i następnie klika przycisk Delete. Profesjonalista zna skrót na skasowanie całego wiersza od razu. Podobnych sztuczek są setki.

Nauka takich podstawowych rzeczy procentuje, ponieważ pracujemy szybciej i mniej się męczymy.

Specjalista w dziedzinie IT powinien raz na jakiś czas przeglądać nagrania na temat działania i wydajnego używania narzędzi, z którymi się spotyka w pracy. W wielu z nich można importować skróty klawiszowe, dzięki czemu zapewniamy sobie takie samo działanie aplikacji na wielu systemach i na każdym komputerze. Używanie skrótów klawiszowych samo w sobie odciąża umysł, odbywa się automatycznie, w przeciwieństwie do każdorazowego szukania analogicznej opcji w menu jakiejś aplikacji.

Więcej na ten temat znajdziesz w książce:

Pragmatyczny Programista.

Wszystko na raz?:

Jeśli mamy do zrobienia wiele podobnych zadań i proces, który stosujemy nie może zostać zautomatyzowany, najlepiej jest wykonywać zadania na raz, jedno po drugim. W taki sposób oszczędzamy czas i możemy zauważyć różnego typu braki w naszym procesie. Nie musimy się też przełączać pomiędzy różnymi narzędziami, co jest normą, jeśli robimy jakieś wieloetapowe zadanie. Oszczędność nawet kilku sekund na jednym zadaniu, przekłada się na wiele minut w ciągu dnia.

Przykładowo, jeśli masz do zrobienia kilka bardzo małych zadań, najpierw jest najlepiej:

 

  1. zrobić implementację wielu zadań
  2. następnie zdeploy'ować je razem
  3. razem je sprawdzić w środowisku IT
  4. i na koniec zmienić status wszystkich zadań

I na koniec - automatyzuj, co trzeba:

Nowoczesne środowisko pracy pozwala na automatyzację wielu procesów. Podam tutaj kilka, z którymi najczęściej spotykam się w pracy.

Codziennością dewelopera jest tworzenie nazw branchy w systemie kontroli wersji. Najszybszym rozwiązaniem dostępnym w systemie Bitbucket i Github jest tworzenie branchy, których nazwy nadają się automatycznie, na podstawie zadania.

kamil-naja-blog_1

Wydaje się to oczywistością, ale w niektórych projektach używa się nazw branchy, które są wymyślone przez dewelopera. Wiąże się to z wysiłkiem mentalnym, bo nazwę trzeba wymyślić, zastanowić się nad nimi. W innym projekcie spotkałem się z tym, że nazwa była robiona na podstawie zadania, ale deweloper każdorazowo kopiował nazwę zadania, następnie przerabiał spacje na myślniki (ręcznie!) i dopiero taką nazwę wykorzystywał w projekcie. Każdego dnia tracił na to kilka minut dziennie.

Niezbyt pochlebną praktyką jest też standard formatowania kodu. Można oczywiście formatować kod tak, jak wyobrażają to sobie najbardziej doświadczone osoby w projekcie, pilnować każdorazowo na code review, czy kod jest prawidłowo sformatowany i zgłaszać uwagi. Można też ustawić:

ESlint

lub

Prettier

, ustawić jeden spójny sposób formatowania i analizy plików w TS i zaoszczędzić rocznie setki godzin pracy zespołu.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji także pozwalają na ogromne zaoszczędzenie czasu. Przykładowo, Github Copilot pozwala na błyskawiczne generowanie kodu i tworzenie testów, podpowiada składnię i podpowiada programiście różne rozwiązania. Moim zdaniem główną zaletą systemów AI jest to, że odciążają programistę mentalnie i pozwalają skupić się na ważniejszych problemach.

Podsumowując, warto przyglądać się temu w jaki sposób pracujemy i wprowadzać stałe ulepszenia. Naszą pracę możemy podzielić też na najczęściej wykonywane zadania i zastanowić się, jak ulepszyć każde z nich chociażby o 1%. Dzięki temu z biegiem czasu, będziemy w nich coraz lepsi, a na dodatek, będziemy mniej się męczyć z codziennymi obowiązkami. A to także najłatwiejsza droga do uniknięcia wypalenia zawodowego. 

Kamil

Kamil Naja

Programista front-end
Specjalista realizujący projekty dla klientów emagine. Programista Front-end od początków kariery w IT, którą rozpoczynał w 2016 r. Blogger i propagator wiedzy w swojej dziedzinie.

Chcesz wiedzieć więcej?

Pomożemy Ci odnieść sukces w roli niezależnego konsultanta IT.

Blog

Więcej wpisów na blogu

left-arrow
right-arrow

Grafowa baza danych rewolucjonizuje zarządzanie informacjami
Expert stories
Webinar

Grafowa baza danych rewolucjonizuje zarządzanie informacjami – odpal zapis webinaru

Już jest! Zapis webinaru pt. Grafowa baza danych rewolucjonizuje zarządzanie informacjami… czyli o Neo4j z perspektywy front-endowca.

Expert stories

Crunch w IT – czy wiesz, jak mu zapobiec?

Temat crunchu pojawia się zwykle w kontekście branży, która tworzy gry komputerowe. Problem jednak nie dotyczy tylko tego sektora rynku. Crunch zdarza się wszędzie. Są jednak sposoby, aby mu zapobiec.

Expert stories

Idealna współpraca testera z programistą – czy to w ogóle możliwe?

W idealnym zespole programistycznym feedback od klienta przekłada się na świetne wymagania. Są one następnie zamieniane na dokładnie opisane zadania, w których jest wszystko ,co niezbędne do wykonania i testowania aplikacji. W rzeczywistości jednak taka sytuacja nigdy nie występuje. Jak to zmienić?

Wszystko o pracy testera oprogramowania - odpal zapis webinaru
Expert stories
Webinar

Wszystko o pracy testera oprogramowania – odpal zapis webinaru

„5 najważniejszych lekcji, które wyniosłem w ciągu 5 lat testowania oprogramowania” … czyli o ewolucji tego obszaru IT, umiejętnościach testera oraz efektywności w zawodzie opowiada konsultant emagine – Piotr Tuński.

Expert stories

Różne podejścia do generowania kodu front-end – czy znasz je wszystkie?

Jak pisałem w poprzednim artykule, kod front-endowy jest w pewnej mierze powtarzalny. Szczególnie dużo powtarzalności jest na granicy back-endu i front-endu. Ponieważ obiekty z bazy są przesyłane z back-endu, frontend odbiera je i typuje (jeśli używamy np. TS) w celu dalszego przetwarzania. Co dzieje się dalej?

Expert stories

AI zbuduje aplikację webową? To możliwe!

Od jakiegoś czasu dysponujemy narzędziem, które jest w stanie przezwyciężyć początkowe trudności w zbudowaniu prototypu aplikacji webowej. Jest nim oczywiście Sztuczna Inteligencja, która – w odpowiednich rękach – może pomóc rozwiązać wiele problemów deweloperów.

Expert stories

Nx dla Angular jako niezawodne narzędzie upraszczające pracę przy projektach IT

Nx to narzędzie, które upraszcza budowanie projektów typu monorepo. W tym artykulę skupię się na jego głównych zastosowaniach w aplikacjach używających Angulara. Narzędzie pozwala także na współpracę z wieloma innymi technologiami, jak React czy Node.

Expert stories

7 grzechów głównych w zapewnianiu jakości: błędy, których powinien unikać każdy tester!

Zagłębimy się w mroczne zakamarki branży testowania oprogramowania. Odkryjemy siedem grzechów głównych, które mogą zaszkodzić dążeniu do doskonałej jakości produktu. Poznaj, jakie pułapki czyhają na testerów i jak unikać tych błędów, prowadząc swój zespół ku ścieżce doskonałości w testowaniu.

Expert stories

Zarządzanie finansami w chmurze, czyli wszystko o FinOps

W miarę jak organizacje coraz bardziej polegają na chmurze obliczeniowej, pojawia się potrzeba skutecznego zarządzania kosztami i optymalizacji wydatków związanych z usługami chmurowymi. FinOps to obszar działalności, który w znacznym stopniu zmienia sposób tego zarządzania. Chcesz wiedzieć więcej?

Dyrektywa NIS2 dot. cyberbezpieczeństwa
Expert stories
Webinar

Już jest – zapis webinaru “Dyrektywa NIS2 dot. cyberbezpieczeństwa”

W obliczu coraz bardziej skomplikowanych zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią, bezwzględnym priorytetem dla organizacji na całym świecie staje się zabezpieczenie danych oraz infrastruktury online. Nasz ekspert Grzegorz Powichrowski wesprze Was w ocenie przygotowania firm do spełnienia wymogów Dyrektywy NIS2 w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.

Expert stories

Dla specjalistów IT: W jaki sposób odciążyć umysł w pracy

Od kilku lat interesuję się wydajnością pracy i w tym artykule chciałbym przedstawić najważniejsze metody, które wg mnie pozwolą pracować łatwiej i wydajniej w środowisku IT.

Expert stories

Microsoft Dev Box – nowoczesna maszyna robocza

Microsoft Dev Box to zwirtualizowane rozwiązanie, które umożliwia inżynierom IT szybkie uruchamianie samoobsługowych stacji roboczych wstępnie skonfigurowanych do ich zadań, przy jednoczesnym zachowaniu scentralizowanego zarządzania w celu maksymalizacji bezpieczeństwa i zgodności ze standardami w organizacji. Czy już je znasz?

Expert stories

Wymagania niefunkcjonalne w procesie tworzenia aplikacji

Podczas rozwijania aplikacji webowej zwykle odkrywamy szereg specyficznych funkcjonalności, wedle których ma ona działać. Niektóre z nich mogą wydawać się oczywiste dla części członków zespołu IT pracującego nad rozwiązaniem, jednak inni wolą mieć je spisane w szczegółowej formie, aby móc je wszystkie zaimplementować lub testować.

Expert stories

Najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa łańcucha dostaw oprogramowania

Łańcuch dostaw oprogramowania to „proces dostarczania produktu do klienta” w domenie IT, odnosi się do procesu projektowania, budowania, dostarczania i utrzymania. Jego bezpieczeństwo jest nie tylko ważnym, ale wręcz kluczowym aspektem współczesnego świata IT.

AI: Nowa fala przyszłości"
Expert stories
Webinar

Obejrzyj zapis webinaru “AI: Nowa fala przyszłości”

Szansa cywilizacyjna, czy też zagrożenie? Algorytmy sztucznej inteligencji od wielu lat stanowią jeden z centralnych punktów dyskusji o przyszłości technologii. Rozwiązania oparte na AI, niezależnie od poziomu organizacji na którym zostaną wykorzystane, pomogą stworzyć nowatorskie modele biznesowe. Sprawdźcie zatem, czy Wasza organizacja jest do tego dobrze przygotowana. Czego się spodziewać? Jak wykorzystać AI, aby tworzyć przewagę konkurencyjną na rynku?

Expert stories

Snapshot testing w aplikacjach front-endowych – czy wiesz już wszystko?

Jednym z największych wyzwań podczas tworzenia aplikacji front-endowych jest unikanie wprowadzania niechcianych zmian. Testowanie logiki biznesowej jest możliwe za pomocą testów jednostkowych, jednak nie sprawdzają one zwykle całej struktury HTML. Rozwiązaniem problemu regresji w plikach HTML może być snapshot testing.

Expert stories

Przyszłość sztucznej inteligencji – jakie wyzwania i możliwości stoją przed światem IT?

Przyszłość sztucznej inteligencji (SI) niesie ze sobą zarówno wyzwania, jak i ogromne możliwości rewolucji technologicznej. Zewsząd słyszymy, że SI przejmie we wszystkim kontrolę i my jako ludzie będziemy już mniej potrzebni lub wręcz zbędni – czy aby na pewno?

Expert stories

Efektywne sposoby na pracę z back-endem

Aby tworzyć rozwiązania front-endowe, zwykle pobieramy dane z aplikacji back-endowej. W tym artykule chciałbym przedstawić, w jaki sposób możemy udoskonalić i przyspieszyć tę pracę. Podstawowe czynniki, które wziąłem pod uwagę podczas analizy, to elastyczność pracy oraz to, czy programista używający API, może edytować dane zwracane przez back-end.

Expert stories

Neo4j: Grafowa baza danych rewolucjonizuje zarządzanie informacjami

Wraz z gwałtownym wzrostem ilości danych na znaczeniu zyskują nowoczesne rozwiązania bazodanowe. Jednym z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań jest neo4j – grafowa baza danych, która rewolucjonizuje sposób przechowywania i analizy informacji. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu fascynującemu narzędziu, poznamy jego zalety, funkcje oraz praktyczne zastosowanie.

Expert stories

Jak AI wspiera pracę Front-end developerów – praktyczny poradnik

Z perspektywy front-endowca w ostatnim roku zauważyłem jak bardzo zastosowanie nowoczesnych narzędzi pomaga w szybszym tworzeniu aplikacji i sprawia, że pozbawione są one błędów. W artykule opisuję zastosowanie ChatGPT, Github Copilot oraz Github Copilot Chat, określając je skrótowo mianem AI.

Expert stories

Wypalenie zawodowe specjalistów IT – jak je przewidzieć i jak mu zapobiec?

Na pewno każdy z nas chociaż raz czuł, że w jego pracy coś idzie inaczej, niż by chciał. Dochodzi to tego zmęczenie, stres, spadek motywacji i nagle cały zawodowy świat się wali – zaczynamy myśleć, czy to, co robimy ma sens, czemu dotychczasowe działania nie przynoszą pożądanych efektów. Innymi słowy, wpadamy w rozmyślania nad tym, jak jest ciężko. Najczęściej to tylko zmęczenie, brak odpoczynku, stres, natomiast kiedy warto zadbać o siebie bardziej i przekonać się, czy to nie jest wypalenie zawodowe?

Expert stories

Jak skutecznie zbudować i utrzymać relację z kandydatem podczas procesu rekrutacyjnego w IT

Branża IT od dawna  jest  jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin rynku, niezależnie od szerokości geograficznej. Tym bardziej, znalezienie odpowiedniego kandydata do realizacji projektów IT, który spełniałby wszystkie wymagania zarówno pod względem wiedzy i umiejętności technicznych, jak i kompetencji miękkich nigdy nie było czymś prostym.

Expert stories

Poznaj kompetencje miękkie przyszłości w obszarze sprzedaży

Inwestycja w kompetencje miękkie może szczególnie opłacić się w zawodach przyszłości. W przeciwieństwie do twardych, kapitałem nie jest wykształcenie czy fachowa wiedza. Soft skills pozwolą tym, którzy je wdrożą i oswoją, z lekkością adaptować się do zmian jakie czekają rynek pracy.

Paweł Pancerz
Expert stories

Rozwój Chmury – co czeka nas w najbliższej przyszłości?

W ciągu ostatnich lat rozwój technologii chmurowych zmienił się bardzo dynamicznie. Wymogi rynkowe oraz coraz większa świadomość w zakresie potencjału technologii chmurowych sprawiają, że obawy przed tą technologią IT są coraz mniejsze.

Marcin Kosiński
Expert stories

Efektywna praca zdalna w innej strefie czasowej

Zdalna praca w innej strefie czasowej  jest możliwa, gdy w zespole panuje odpowiednia dyscyplina.

ichał Mrozowski, Starszy Analityk Biznesowy, Scrum Master
Expert stories

10 cech dobrego Scrum Mastera

Czy każdy nadaje się na Scrum Mastera? Jeśli zespół poszukuje Scrum Mastera, który wniesie wartość dodaną i będzie dla niego wsparciem – a nie tylko prowadzącym ceremonie – powinien szukać osoby posiadającej konkretne cechy.